Årsmøter og dugnader
Båten skal fortøyes med stramme fortøyninger, men slik at strekkavlastere ikke belastes. Det er viktig at fortøyningene er stramme. Man kan tenke seg at båten skal være en del av brygga og følge bevegelsene slik at det blir minst mulig rykk og napp i fortøyningene. Dette sparer både båt og brygge. Båten skal ligge omtrent 40 cm. fra brygga, og det skal være minimum 25 cm. mellom båt og utriggere på begge sider.
En godt innstrammet fortøyning hindrer båten i å jage i båsen og dermed påføre bryggene - og båten - store krefter. Stramme fortøyninger overfører og fordeler krefter mellom utriggerne.
Det skal være funksjonelle strekkavlastere (gummidempere) på samtlige fortøyningstau.
Fortøyningene skal være stramme, men slik at strekkavlastere ikke belastes.
Alle båter skal fortøyes med fire fortøyninger (de røde tauene i figuren).
Båter lengre enn 16 fot skal i tillegg fortøyes med et spring på hver side (de grønne tauene i figuren). Dette for å hindre at båten beveger seg frem og tilbake i båsen. Figuren viser tre alternativer.
Det anbefales at båter som ligger på "yttersiden" legges med baugen ut fra brygga, spesielt ved vår og høst og dersom man er borte fra øya i lengre tid.
Det er ønskelig at man binder sammen utriggere (slik vi gjør det om vinteren) dersom man vet at båsen kommer til å være tom i lengre perioder. Lengre perioder betyr uker, ikke dager. Man binder da også stramt, men uten at utriggerne presses mot hverandre.
I figuren under ser man tre alternativer for hvordan man skal fortøye på 9ern. Det å feste spring (grønt tau, langsgående fortøyning) beskytter både båt og brygge veldig godt.